روش جدید تشخیص موجود زنده از زیر آوار

طراحان روس موفق شدند دستگاهی را بسازند که قادر است انسان را که در زیر آوار مانده، تشخیص دهد و به نوعی آن را ببیند.
دستگاه

دستگاه مدرنیزه شده‌ای تحت عنوان «پیکور-بیو» در روسیه به بازار آمده است که می‌تواند موجود زنده را از پشت موانع ببیند.

این دستگاه از ابتدا برای پیدا کردن معدنچیان زیر آوارها ساخته شده بود.

از دستگاه مدرنیزه شده جدید می‌توان برای اهداف دیگر نیز استفاده کرد.

تمام خصوصیات آن تکامل یافته و بدین ترتیب حیطه عمل آن وسیعتر شده است.

این دستگاه می‌تواند موجود زنده را نه فقط از پشت موانع که از عناصر گوناگون تشکیل شده است (مانند ریزش دیواره‌های معدن) ببیند، بلکه می‌تواند موجودات زنده را از پشت موانع بتونی مانند دیوار بتونی و یا آجری به ضخامت 40 سانتیمتر پیدا کند و همچنین موجود زنده را از طریق لایه تقریبا یک متری شن ببیند.

بدین ترتیب، دستگاه مدرنیزه شده روسی، دستیاری برای امدادگرانی است که در نقاط وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله کار می‌کنند.

به گزارش پایگاه صدای روسیه، «تیمور گورگلادزه» رئیس بخش مارکتینگ دفتر طراحی کارهای تجربی و طراح این دستگاه در این باره گفت: ظاهر دستگاه «پیکور» مانند یک جعبه پلاستیکی است که رادار و پلانشت کامپیوتری در داخل آن مونتاژ شده است.

این دستگاه اپراتور رادار را در زمان جستجو، به سمت نقطه موردنظر هدایت می‌کند و به نظارت رادارگرام روی اکران پلانشت می‌پردازد و با کمک آن می‌توان پشت لایه شن، برف و یا دیوار بتونی انسان را پیدا کرد که علایم زنده بودن او دریافت می‌شود.

دستگاه «پیکور– بیو» نه تنها امکان «دید» موجود زنده «از میان دیوار» و پشت مانع برای اپراتور را فراهم می‌کند بلکه فاصله تا او را مشخص کرده و معلوم می‌کند که آیا او زنده و یا بی حرکت است.

برای کشف انسان، فقط کافیست قلب او کار کند و نفس بکشد.

از این رو نظامیان، پلیس و یا امداد گران وابسته به وظیفه محوله می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

این مجموعه می‌تواند در دمای از منهای 40 درجه تا 50 درجه بالای صفر کند و ظاهر خیلی جمع و جوری دارد و وزنش کمتر از 2 کیلوست.

دستگاهی با چنین خصوصیات عالی از تقاضای زیادی در انجام عملیات امداد در اولین ساعات پس از وقوع حادثه غیر مترقبه برخوردار می‌شود.

در یکی و دو ساعت اول درصد زنده ماندن نجات یافتگان بالاتر از ساعات بعدی است.

دستگاه «پیکور– بیو» برای استفاده داخلی طراحی شده است، اما هند و چین شرکای روسیه توجه زیادی نسبت به آن نشان می‌دهند و هم اکنون توافق همکاری در مرحله مذاکرات قرار دارد.

نوع خارجی این دستگاه وجود دارد؛ اما امتیاز «پیکور» برای مصرف‌کنندگان روسیه در آن است که این دستگاه با استفاده از نرم افزار داخلی ساخته شده است.

به لحاظ یک سری مزایا در مقایسه با نوع خارجی برای خریداران خارجی جالب است. دستگاه روسی جمع و جورتر است و برای استفاده در جاهای صعب‌العبور مانند آوار ها راحت است.

هنگام کار برای دیگر دستگاه‌های رادیویی ایجاد پارازیت نمی‌کند و خودش در مقابل پارازیت مقاوم است.

تعدادی از وزارتخانه‌ها در روسیه  از جمله وزارت حوادث غیرمترقبه نسبت به دریافت آن ابراز توجه کرده‌اند.

پاسخ دهید

شما باید وارد شوید برای ثبت دیدگاه


بهینه سازی پوسته : پک سنتر
آماده شده توسط : ماندگار وب